Aktive projekter

Her kan du se projekter, aktiviteter og arrangementer, som vi i øjeblikket søger frivillige, medlemmer og deltagere til.


Som noget nyt prøver Radikal Ungdom at afholde hele to studieture i år 2018: den ene i skolernes påskeferie, den anden i skolernes efterårsferie. Er det mon dig der skal arrangere et brag af en studietur i påsken? Så læs med her!

Hvad går det ud på?
Arrangørteamet får ansvaret for at planlægge studieturen i påsken 2018. Studieturen skal finde sted i skolernes påskeferie (uge 13) og arrangørholdets arbejde består i at planlægge både det faglige og det sociale program for turen. Der vil være ca. 20 deltagere på turen, og de skal gerne både hygge sig med hinanden og blive klogere på politiske emner undervejs.
De økonomiske rammer for studieturen i påsken i budget 2018 tager udgangspunkt i en tur til Europas Hovedstad, Bruxelles. I Bruxelles er der spændende muligheder for både at møde vores to Radikale Europaparlamentsmedlemmer, Morten Helveg og Jens Rohde, at aflægge Europaparlamentet et besøg, mødes med en lang række interesseorganisationer m.m. Måske bliver der endda tid til at mødes med Magrethe Vestager eller en af hendes rådgivere?
Desuden skal der tænkes over turens logistik (hotel, fly mv., transport undervejs på turen) inden for den givne økonomiske ramme. Det ville også være fint, hvis arrangørerne gør sig tanker om de sociale og kulturelle elementer på studieturen. Er der museer eller andre seværdigheder som kunne være spændende for deltagerne at se? Til slut er det også arrangørernes opgave at promovere studieturen på sociale medier, sørge for at foreningen får kendskab til rejsen samt finde turens deltagere.

Om arrangørrollen
Det er ikke et arbejde, der kræver en særlig erfaring, men et stort gå-på-mod og interesse for udlandet og særligt EU er en fordel. Desuden forventes det, at alle arrangører også selv deltager på studieturen.
Arrangørteamet er en selvkørende gruppe, der på egen hånd styrer og fordeler planlægningsarbejdet i mellem sig. Ved tvivl, kan den internationale FU’er Sofie altid kontaktes. Når studietursteamet er på plads, vil der være et møde med Sofie, der fortæller om studietursbudgettet, tidligere studietursplanlægning og svarer på spørgsmål om løst og fast.

Hvor mange søger vi?
Som udgangspunkt søges 2-3 personer, men dette kan selvfølgelig justeres. Det er både muligt at ansøge alene eller som team.

Ansøgningsfrist og praktisk information
Send os din/jeres motiverede ansøgning på international@radikalungdom.dk senest d. 30 november kl. 23.59.
Arrangørteamet forventes selv at deltage i studieturen, og skal være fyldt 18 år ved studieturens begyndelse.
Har du spørgsmål? Tøv ikke med at sende dem til international@radikalungdom.dk

Er du en blændende debattør? Har du knivskarpe organisatoriske evner? Og er du klar til at kæmpe den ung radikale sag? Så er talentprogrammet noget for dig.
Talentprogrammet er et helt nyt koncept i Radikal Ungdom, og du kan blive en del af den aller første generation.
På talentprogrammet vil du over fem kursusgange få træning i mundtlig og skriftlig formidling, lobbyisme, lederskab, ideologi og diplomati. Dertil vil du få stillet opgaver undervejs i forløbet.
Talentprogrammet er en enestående mulighed for at udvikle dig som meningsdanner og få et stærkt fællesskab med andre dygtige ungradikale.

Hvordan kommer jeg med?
For at søge om optagelse på talentprogrammet skal du være medlem af Radikal Ungdom, og ikke besidde nogen post i landsledelsen. Dertil forventer vi, at du kan deltage i alle kursusgangene, som er placeret således:
13. januar
17. februar
28.-30. marts
14. april
12. maj

For at blive optaget på talentprogrammet skal du sende en motiveret ansøgning til Freja Fokdal på frejafokdal@radikalungdom.dk

Der er ingen formalia krav for din ansøgning. Du kan skrive en ansøgning, et haikudigt, lave en film, skrive en sang, eller hvad end du ønsker.
Deadline for ansøgning er d. 11. december.

Landsmødet er ubetinget årets største, vildeste og sjoveste begivenhed i Radikal Ungdom. Næste gang, det finder sted, er d. 10. – 12.. august 2018, men sådan et stort arrangement kræver selvfølgelig en god del planlægning og derfor skyder vi arbejdet i gang allerede nu.

Igen i år sendes Landsmødet nemlig i udbud – og du kan blive den superseje arrangør, som står bag et legendarisk landsmøde.

Hvorfor blive landsmødeansvarlig(e)?
Landsmødet i Radikal Ungdom betyder enormt meget for enormt mange af vores medlemmer – og nu har du/I chancen for at sætte alle jeres gode, kreative og seje idéer i spil og gå over i historien som arrangør af det bedste LM nogensinde.

Planlægningsarbejdet giver dig desuden også mulighed for at prøve kræfter med organiseringen af et stort arrangement og du vil få rig lejlighed til at udvikle dine personlige kompetencer.

Hvad forventer vi af dig/jer?
Landsmødet er Radikal Ungdoms hjerte. Hvert år deltagere ca. 200 RU’ere, vi har gæster udefra og der er både vedtægter, personvalg og fest – og det kræver alt sammen, at en masse logistik går op i en højere enhed på det helt rigtige tidspunkt. Både planlægningen og afholdelsen byder på masser af spændende udfordringer, og både FU og sekretariatet vil under hele processen naturligvis stå til rådighed ift. hjælp og sparring, men vi forventer af dig at du:

  • Arbejder struktureret og selvstændigt og er god til at holde overblik
  • Kan afsætte den nødvendige tid til planlægningsarbejdet
  • Deltager i løbende møder med FU og sekretariatet og i øvrigt er god til at holde kontakten
  • Ikke er bange for at tænke ud af boksen, men tværtimod bringer alle dine gode og kreative idéer i spil
  • Kan lægge, læse og overholde et budget
  • Kan sætte dig grundigt ind i foreningens vedtægter om landsmødet

Vi forventer også, at du på forhånd har dannet dig et overblik over arbejdsopgaverne, som bl.a. omfatter:

  • Booke skole og indgå nødvendige aftaler med pedel, brandmyndigheder mv.
  • At lægge og overholde et budget
  • Finde frivillige – f.eks. køkkenhold, gallaansvarlig, baransvarlig mv. – og bistå dem i deres arbejde
  • Sørge for design og tryk af stemmesedler og evt. navneskilte
  • Indkøb af mad og evt. leje af service og bil mm.
  • Invitation af gæster
  • Fastsættelse af program
  • Promovering af landsmødet
  • Løbende kommunikation med både Forretningsudvalget og sekretariatet
  • Generel kommunikation med medlemmerne
  • Efterfølgende evaluering

Det er både muligt at søge alene eller sammen med op til 2 andre.

Forretningsudvalget og sekretariatet vil fortsat være ansvarlige for indkaldelse og de opgaver der jf. vedtægterne tilfalder Forretningsudvalget.

Interesseret?
Er du/I klar på udfordringen, så send dit ”tilbud” til frejafokdal@radikalungdom.dk senest d. 7. december kl. 23.59. Tilbuddet skal som minimum indeholde:

  • Arrangørernes navne og kontaktoplysninger
  • En motiveret ansøgning
  • En skole (som du på forhånd ha kontaktet for ledighed og pris for leje den pågældende weekend)
  • Et vejledende budget indenfor den af Forretningsudvalget fastsatte ramme
  • Dit udkast til en drejebog over planlægningsprocesser

Oplysninger vedrørende tidligere landsmødebudgetter, -regnskaber, -drejebøger el. lign. kan fås ved henvendelse til generalsekretæren på ru@radikalungdom.dk, som også gerne bistår i arbejdet med din ansøgning og svarer på spørgsmål. Er du i tvivl om opgavens omfang, eller har du andre spørgsmål til rollen som landsmødearrangør? Så er du meget velkommen til at kontakte sidste års arrangører, Camilla og Peter, på camillasbruhn@gmail.com og peter@radikalungdom.dk .

Alle afleverede ansøgninger vil blive gennemgået af forretningsudvalget, og relevante kandidater vil derefter blive indkaldt til en samtale med henblik på gensidig forventningsafstemning. Samtalerne afholdes hurtigst muligt efter deadline, og der er naturligvis rejserefusion.

Vi glæder os helt vildt til at høre fra dig!

Har du et spændende projekt, du vil have i projektbanken?

Klik her for at læse hvordan