Liberal Academy 2017

En af de bedste ting ved at være medlem af Radikal Ungdom, er at vi er det mest internationale ungdomsparti, som ses i de mange internationale muligheder for vores medlemmer. Jeg, Ghita, var denne gang så heldig at blive valgt til den finske tænketanke Magmas, ”Liberale Academy 2017”. Akademiet er lavet i samarbejde med den svenske tænketank Fores, med støtte fra European Liberal Forum (ELF) og det Europæiske Parlament. Alle medlemmer, nye som gamle kunne søge, der forgik ved at sende ansøgning og CV på engelsk til Magma. De dækker for både fly, overnatning og mad, så hvad var der ikke at elske!

Det foregik d. 4-5. maj. D. 4 maj i Helsinki, Finland, og d. 5 maj i Stockholm, Sverige. Jeg ankom dagen før og med et hotel i hjertet af Helsinki, var der ikke noget at brokke sig over. Jeg tilbragte dagen med at gå rundt i de smukke gader, tog et smut til havnen og et smut på deres national galleri. En af de store oplevelser var at blive spurgt om ID for en simpel Garage, det har jeg ikke prøvet i nogle år efterhånden.

Næste morgen var det den første dag på kursuset, og man kunne tydelig se kulturforskellene på deltagerne, idet at jeg var der som den allerførste. Jeg var den eneste dansker og nok også en af de yngste blandt deltagerne, hvor de andre deltager kom fra Ukraine, Polen, Finland, Sverige, Italien, Østrig, Tyskland mm. Dagen var fuld af mange spændene oplæg, som tog udgangspunkt i de finsk-snakkende svenskere, der er en stor minoritet i Finland. Derudover hørte vi om Finlands diplomatiske arbejde, og om den europæiske fremtid i et økonomisk perspektiv mm. Kort sagt, var der lidt af det hele, med en masse utrolig spændene oplægsholdere.

Ved 15.30-tiden, gik turen ned til skibet Silja, vi skulle med til Stockholm. Cruiset var kæmpe stort, fuld af butikker, caféer, natklubber osv. Parvis blev vi inddelt en kabine hver. Enlig var der 4 slå-ud senge i hver kabine, men selv med to mennesker var pladsen stadig meget presset, men det var stadig utrolig hyggelig! Så var der aftensmad i form af den kæmpe buffet med det skønne navn ”Grande buffet”, med alt godt fra havet, og alt den vin du kunne indtage! Resten af aften var der intet program, så vi fik tilbragt aften med underholdning i den største natklub, hvor man kunne nyde synet af massevis af ældre mennesker, danse som var de 20! Derudover blev der taget ture i ”the tax free shop”, kigget på den smukke solnedgang fra skibets top, samt blev der hygget i massevis med lange snakke og alt for mange mennesker i de små kabiner.

Vi ankom til Stockholm om morgen, hvor vi lettere smadret skulle direkte videre til Fores. Her tog oplæggene mere udgangspunkt i hvor langt vi skal gå med overvågning, både af borgere, men også af politikere. Hvordan den politiske situation står til i Sverige (fun fact: de har selvfølgelig et lille feministparti), hvordan vi i EU skal gå sammen om vores ressourcer og bygge et energinetværk og meget mere. Om eftermiddagen smuttet halvdelen tilbage med samme skib, mens resten blev i Stockholm. Sammen gik vi rundt og så på det skønne Stockholm, tog en kanalrundfartstur, og generelt bare fik beundret den utrolig smukke arkitektur Stockholm har.

Efter at have gået rundt i 7 timer, var klokken blevet mange og hånden øm, efter at have båret rundt på min kuffert hele dagen. Så jeg tog til lufthavnen, hvor jeg havde en lang og meget hård nat på en bænk, da jeg pga. et tidligt fly, var for nærig til at købe et hotelværelse. En ting jeg ikke lader sig gentage, når turen næste gange går til Bruxelles, Belgien, som er 2. del af akademiet og jeg glæder mig allerede!