Aktive projekter

Her kan du se projekter, aktiviteter og arrangementer, som vi i øjeblikket søger frivillige, medlemmer og deltagere til.

Skal du med til generalforsamling i IFLRY i Dakar, Senegal?

OBS! arrangementet ligger oveni folkemødet

IFLRY holder deres næste generalforsamling i Senegal i juni og DU har mulighed for at komme med! Vi søger en projektbanksdeltager, som vil rejse med til Dakar og hjælpe RU med at udvide vores international netværk og være en vagthund om vores grundlæggende liberale værdier.

Hvad går det ud på?

Radikal Ungdoms internationale paraplyorganisation, IFLRY, holder i juni en generalforsamling i Senegals hovedstad, Dakar. Generalforsamlingen minder lidt om vores eget landsmøde; der er personvalg til forskellige tillidsposter, der bliver diskuteret politik i en international kontekst, og om aftenen er der hyggeligt socialt samvær og fest sammen med de andre deltagere. Hvis du har lyst til at diskutere politik med unge fra hele verden, så er det nu du kan søge om at komme med på en spændende tur til Senegal!

For at komme med på turen er det vigtigt, at du føler dig tryg ved at tale engelsk, at du har mod på at møde nye mennesker, og at du kan lide at diskutere politik i en helt anden kontekst end den danske. Vi lægger derfor vægt på, at du har mod på selvstændigt at danne dig et netværk til generalforsamlingen, da det bliver en generalforsamling med fart på for hele RU’s delegation. IFLRY er dog en væsentligt anderledes organisation end RU, så man skal slet ikke være sky for at stille opklarende spørgsmål. Det er en fordel (men ikke et krav) at man har lavet noget internationalt i RU, samt at man er villig til at deltage i det forberedende arbejde op til kongressen.

ISU sørger for at du bliver grundigt forberedt på turen med viden om IFLRY, generalforsamlingen, vores samarbejdspartnere osv., men vi forventer, at du selv vil afsætte tid til at sætte sig ind i de nødvendige dokumenter til generalforsamlingen (svarende til RU’s landsmødemappe).

Praktisk Information

Obs.: Vær opmærksom på at man skal være 18 år for at kunne rejse med RU til udlandet.

Yderligere obs.: Senegal er en markant anderledes destination fra hvor vi typisk ellers rejser hen, både med hensyn til kultur, lovgivning og levestandard. Derfor bedes alle ansøgere orientere sig i den amerikanske og britiske rejseguide (Danmark har ikke en), før man søger:

  • https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/senegal
  • https://travel.state.gov/content/travel/en/international-travel/International-Travel-Country-Information-Pages/Senegal.html
  • Hvor? Dakar, Senegal

    Dato? Selve kongressen foregår 16-19 juni, men andre rejsedatoer kan forekomme, enten pga. af praktik mht. flyafgange, eller hvis man ønsker at tage nogle ekstra dage i Senegal. Man betaler selv forskellen, hvis man rejser i flere dage end kongressens varighed

    Hvor mange? Vi søger en enkelt deltager til turen. Deltageren skal rejse med Emil Dzajic, som er medlem af Udvalget for Internationalt Samarbejde (ISU).

    Rejserefusion?RU dækker rejseomkostningerne forbundet med flyrejsen, transport til generalforsamlingen i Athen og transport til og fra lufthavnen i Danmark.

    Overnatning? IFLRY sørger for overnatning under kongressen fra d. 16-19. juni.

    Overnatning? Der er ikke noget deltagergebyr

    Fedt! Det vil jeg mega gerne! Hvad gør jeg nu?

    Du skriver en motiveret ansøgning på mellem en ½-1 side eller laver en video på maks. 2 min om, hvorfor du gerne vil med til generalforsamlingen og om hvad du vil kunne bidrage med til turen.

    Ansøgningen skal sendes senest d. 15. maj, 23:59 til international@radikalungdom.dk. Ansøgere får svar senest d. 17. maj.

    Har du spørgsmål? I så fald er du altid velkommen til at kontakte Emil Dzajic på eller messenger eller email: emildzajic@gmail.com, eller internationalt samarbejdsudvalg på international@radikalungdom.dk.

    Køkkenansvarlige til sommerlejr søges!

    Den 20. - 23. juli holder Radikal Ungdom sommerlejr. Det er et af årets største, hyggeliste og mest solrige events - og planlægningen er allerede i gang. Deltagerne skal selvfølgelig ikke gå rundt på tomme maver, og derfor søger vi nu 2 personer, der vil være ansvarlige for at fodre deltagerne og give dem en god, kulinarisk sommerlejroplevelse.

    Hvad går det ud på? At være køkkenansvarlig vil sige, at det er op til dig at:

  • skaffe et køkkenhold i samarbejde med de sommerlejransvarlige
  • Fastlægge menuen
  • Stå for indkøb af madvarer
  • Dirigere slagets gang i køkkenet, lave mad og sikre, at deltagerne får mad til tiden
  • Stå for løbende oprydning, opvask og rengøring i køkkenet
  • De måltider, der skal planlægges og tilberedes er: aftensmad til arrangører og barhold tirsdag samt morgenmad onsdag. Derudover let frokost og aftensmad onsdag, morgenmad, frokost og aftensmad torsdag og fredag og morgenmad lørdag til alle deltagerne.

    Derudover skal der selvfølgelig også rigeligt med vand og snacks på bordet.

    Det vil altid være muligt at spørge om hjælp hos os sommerlejransvarlige, men vi forventer, I selv kan arbejde struktureret og holde overblik. Vi forventer desuden, du kan overholde et budget.

    Hvad er der i det for dig? Som køkkenansvarlig kan du være med til at give en masse mennesker en god oplevelse og skabe masser af gode minder. Derudover er det en god mulighed for at komme bag kulissen på et af de største arrangementer i Radikal Ungdom og lære noget om planlægning og organisering.

    Derudover deltager du gratis i, og vi dækker selvfølgelig også alle dine rejseudgifter til og fra lejeren.

    Lyder det som noget for dig? Så send en mail med tekst eller video til mette@radikalungdom.dk senest 15. Maj kl. 23.59, hvor du fortæller, hvorfor du vil/skal være ansvarlig og hvilke tidligere erfaring, du har. Vurderingen baserer sig på en helhedsvurdering, men vi vil i udvælgelsen lægge vægt på, hvilke erfaring, du allerede har.

    Baransvarlige til sommerlejr søges!

    Sommerlejr er sol, sommer, hygge, fest, drinks og gode oplevelser. For at dette lykkes, så skal vi have nogle baransvarlige. Derfor søger vi 2 baransvarlige til at bestyre baren under sommerlejre.

    Hvad går det ud på

    Som baransvarlig skal I, i samspil med de ansvarlige og med hjælp fra landskassereren, have overblik over barens budget samt udarbejde en indkøbsliste. Selve indkøbet kan koordineres med generalsekretæren, køkkenet eller de ansvarlige. Inden sommerlejren skal der også findes et barhold, der forventes at bestå af i alt 4-5 personer. Udvælgelsen foretages i samarbejde med de sommerlejransvarlige. På selve sommerlejren sørger de(n) baransvarlige for at lede arbejdet bag baren, eksempelvis ved at lave planer for, hvem der bemander den hvornår og kunne tage snakken med en deltager, hvis de har fået for meget at drikke.

    Barholdet vil ligeledes skulle assistere med andre mindre ad hoc-opgaver, såsom bemanding af poster på natløb, samt noget ala bar brevkasse fra sidste år. Dette vil blive taget i løbende dialog.

    Praktisk info

    Hvornår? Indkøb skal planlægges på forhånd, og desuden forventes du/I at være til stede under hele Sommerlejren og dagen inden sommerlejren, fra tirsdag d. 19. juli til d. 23. juli. Det forventes at du/ I er med til at forberede lejren.

    Hvor? Sommerlejren afholdes på Fønsborg naturlejr ved Nr. Åby.

    What’s in it for you? Udover nogle gode og sjove dage, samt hyggelige stunder, så kan de baransvarlige se frem til kun at skulle betale halv pris af deltagergebyret for sommerlejren.

    Noget for dig? Selvfølgelig er det det! Du/I kan søge ved at sende max én A4 side eller en video på 2-3 minutter. Her kan i beskrive, hvorfor I skal være baransvarlige, hvilke tanker i har gjort jer samt eventuelle erfaringer, du har, der kan minde om.

    Hvad vælger vi ud fra? Det er vigtigt for os, at du/i tidligere har stået for en bar eller et køkken, da dette er en stor omgang. Derfor vægter vi erfaring rigtig højt. Typisk er dette en opgave, der bliver taget af et medlem, der har været med i nogle år og/eller har arrangeret en del arrangementer. Det er ikke et krav, men naturligvis noget der bliver lagt vægt på ift. udvælgelsen.

    Er det noget for dig? Lyder det som noget for dig, så send en mail jacob@radikalungdom.dk senest d. 15. maj kl. 23.59 – men meget gerne før. I kan både søge alene eller som gruppe. Vi glæder os til at høre fra dig.

    Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte Jacob på ovenstående.

    Køkkenhold til introweekend søges

    Er du glad for at stå I køkkenet, og vil du være en del af at få nogle fremtidige medlemmer til at melde sig ind I RU, så er det her din mulighed. Vi søger nemlig 2 personer som vil tilbringe en lørdag I gastronomiens navn.

    Hvad indbærer det?
    Vi skal bruge to personer, lørdag d. 14/5, som skal stå for at lave maden til introweekend. Det er på B15 fra kl. 10-18 og der er rejserefusion. Man kan både søge to personer sammen, og man kan søge selv.

    Hvis det lyder sjovt, eller du har nogen spørgsmål, så skriv endeligt til Peter Stentoft på petersten2004@gmail.com.

    Nice-ansvarlig til Landsmødet søges!

    Til landsmødet i 2022 ønsker vi en større følelse af at være til landsmøde. Til det har vi brug for en kreativ tænker, som kan tænke ud af boksen og gøre landsmødesalen til noget ekstraordinært. Er det dig?

    Hvad går arbejdet ud på?
    Den nice-ansvarlige har til opgave at komme med tanker, idéer og muligheder til, hvordan vi optimerer oplevelsen af landsmødet. Dette bliver i tæt samarbejde med de landsmødeansvarlige og den gallaansvarlige. Landsmødet skal være en unik begivenhed, og det må opsætningen og pyntningen af landsmødesalen samt velkomstpakker også gerne afspejle. Arbejdet går ud på at føre nogle af de mange idéer ud i livet, så alle får en meget federe oplevelse med at være til landsmøde.

    Hvad skal jeg kunne?
    Vi forventer en kreativ sjæl, som ikke er bange for at tænke ud af boksen. Vi søger også en person, som er villig til at føre sine idéer frem og gøre dem til virkelighed. Budgettet er desværre ikke uden bund, så idéer uden for store omkostninger vil også være værdsat.

    Kontaktinformation og ansøgningsfrist
    Hvis ovenstående har vakt din interesse, så tøv endelig ikke med at sende en mail til Magnus Ulf og Jesper de Linde på lm@radikalungdom.dk senest d. 16/05. Har I spørgsmål, så er I også mere end velkomne til at sende dem vores vej. Man får samtidig landsmødebilletten til halv pris. Vi glæder os til at DU bliver en del af holdet!

    Mentoransvarlig til Landsmødet søges!

    Landsmødet i Radikal Ungdom skal være et sted for alle, uanset om det er første eller tiende gang man deltager. For at sikre, at alle får en god oplevelse, og at alle føler sig klædt ordentligt på, så søger vi en mentoransvarlig. Er det dig?

    Hvad går arbejdet ud på?
    Den mentoransvarlige har ansvaret for, at alle førstegangsdeltagere får tildelt en mentor til landsmødet. Mentorerne findes blandt de mange deltagere, som har erfaring med landsmødet. Den mentoransvarlige har ligeledes opgaven at facilitere introduktionen til førstegangsdeltagere fredag på landsmødet.

    Hvad skal jeg kunne?
    Vi forventer en person, som har nogenlunde styr på landsmødets gang. Vi forventer ligeledes en person, som har en god fingerspidsgefühl i forhold til sammensætningen af førstegangsdeltagere og mentorer, samt har en nogenlunde idé til hvem mentorerne kunne være.

    Kontaktinformation og ansøgningsfrist
    Hvis ovenstående har vakt din interesse, så tøv endelig ikke med at sende en mail til Magnus Ulf og Jesper de Linde på lm@radikalungdom.dk senest d. 16/05. Har I spørgsmål, så er I også mere end velkomne til at sende dem vores vej. Du får samtidig halv pris på din landsmødebillet.

    Vi glæder os til at DU bliver en del af holdet!

    Mappeansvarlig til Landsmødet søges!

    Har du lyst til at sørge for, at alle ved, hvad der skal ske til landsmødet? Så kan du blive mappeansvarlig!

    Hvad indebærer opgaven
    I år er det vores mål, at alt indhold til landsmødet samles digitalt i Radikal.wiki. Opgaven vil derfor være anderledes end tidligere år. Opgaven indbærer at sørge for at alt information samles på Radikal.wiki. Du skal sørge for, at diverse folk indsender det de skal. Derudover skal du sandsynligvis rykke rundt på, hvor og hvordan nogle ting står, så de er mere overskuelige. Derudover skal der udarbejdes en guide over, hvilke dokumenter der er, hvad de forskellige ting er, og hvordan man nemmest finder rundt i dem. Der er rigtigt mange dokumenter til landsmødet og selvom vi gerne vil sige det hele er vigtigt, så har de fleste ikke tid til at læse det hele. De landsmødeansvarlige står selvfølgelig til rådighed for sparring.

    Hvad kræver det af mig
    Du skal kunne holde styr på deadlines, du skal ikke være bange for at fortælle landsformanden, at han har glemt sin beretning og du skal kunne gennemskue, hvad der er overskuelig opsætning og hvad der ikke er.

    Hvordan søger jeg
    Hvis du har nogle spørgsmål til opgaven eller vil vende dine tanker inden du søger, er du velkommen til at kontakte Magnus Ulf på magnus@muj.dk eller 61265913. Din ansøgning skal sendes til de landsmødeansvarlige på lm@radikalungdom.dk senest d. 16/05-2022.

    Gallaansvarlig til Landsmødet søges!

    Vil du/I gerne sørge for, at landsmødet får et brag af en fest? Så kan du/I være gallaansvarlige til landsmødet?.

    Hvad går det ud på
    At være gallaansvarlig indebærer en række forskellige opgaver. Med det kommer rig mulighed for at præge lørdagens gallafest, så det bliver en god oplevelse for alle deltagere. Du/I skal finde konferencierer, lave plan for oppyntning af salen i samarbejde med den nice-ansvarlige, og sætte rammerne for aftenens underholdning. De landsmødeansvarlige vil naturligvis stå til rådighed. Udover forberedelsen vil en del af arbejdet også ligge på selve aftenen i form af oppyntning, tage i mod catering selskab, tage imod opvaskere mv.

    Hvad forventer vi af dig/jer
    At I kan holde overblikket over de mange forskellige opgaver; lave en plan over de ting der skal ske på aftenen, herunder oppyntning, og kunne holde hovedet koldt.

    Hvordan søger jeg
    Du kan enten søge alene eller i par. Hvis du søger alene skal du oplyse, om du vil have det fint med at vi sætter dig sammen med en anden, der også har søgt alene. En ansøgning eller spørgsmål kan sendes til de landsmødeansvarlige på lm@radikalungdom.dk senest D. 16/05-2022.

    Baransvarlig til Landsmødet søges!

    Kan du slukke tørsten hos deltagerne, sørge for god stemning og kolde varer? Så er det måske dig/jer, som vi søger som baransvarlig(e).

    Hvad indebærer opgaven
    Opgaven indebærer at sørge for, at der bliver indkøbt drikkevarer til RULM-baren, og løbende sørge for at slukke tørsten hos landsmødedeltagerne. Der skal laves en plan over drikkevarerne, sørges for at finde folk til at stå i baren, lave en vagtplan og meget mere. Opgaven indebærer også at kunne sige fra, hvis man vurdere at nogen ikke skal have mere at drikke.

    Hvad får jeg ud af det?
    Man får her mulighed for at samle sin helt egen menu af drikkevarer, samle gode folk til at skabe god stemning i baren, og sørge for at folk får en god oplevelse med baren.

    Hvordan søger jeg?
    Du kan enten søge alene eller flere. Hvis du søger alene skal du oplyse, om du vil have det fint med at vi sætter dig sammen med en anden, der også har søgt alene. Hvis du har nogle spørgsmål til opgaven eller vil vende dine tanker inden du søger, er du velkommen til at kontakte Magnus Ulf på magnus@muj.dk eller 61265913. Din ansøgning skal sendes til de landsmødeansvarlige på lm@radikalungdom.dk senest d. 16/05 2022.

    Køkkenansvarlig til Landsmødet søges!

    Vil du gerne have bestemmende indflydelse på hvilken mad der skal serveres og hvilke snacks der skal på bordet, og søger du en mulighed for at stå i spidsen til et større arrangement, jamen så er du måske den helt rigtige til at være køkkenansvarlig til Landsmødet i 2022!

    Hvad går arbejdet ud på?
    Som køkkenansvarlig står du for driften af køkkenet til landsmødet. Her vil du i samarbejde med en række frivillige skulle sørge for at dele af maden til landsmødet skal laves, hvad der skal serveres og hvilke snacks der skal på bordet. Der skal serveres morgenmad lørdag og søndag, og så skal der laves frokost til lørdag og serveres rigeligt med snacks til vores mange landsmødedeltagere.

    Hvad går arbejdet ud på?
    Vi forventer at du har lyst til at springe ud i nye opgaver, og at du kan holde hovedet Du skal meget gerne kunne sætte andre i arbejde, og generelt være god til at holde overblikket.

    Hvis ovenstående har vakt din interesse, så tøv endelig ikke med at sende en mail til Magnus Ulf og Jesper de Linde på lm@radikalungdom.dk senest d. 16/05. Har I spørgsmål, så er I også mere end velkomne til at sende dem vores vej.

    Vi glæder os til at DU bliver en del af holdet!

    Har du et spændende projekt, du vil have i projektbanken?

    Klik her for at læse hvordan