Aktive projekter

Her kan du se projekter, aktiviteter og arrangementer, som vi i øjeblikket søger frivillige, medlemmer og deltagere til.

Vil du arrangere RU’s første forårskursus?

D. 17-19. marts afholder Radikal Ungdom forårskursus for allerførste gang.

Forårskurset er en kursusweekend, hvor vi skal beskæftige os med politik, formidling og debat.

Der bliver to spor på kurset:

  • En politisk meningsdanner-linje
  • En politisk idéudvikler-linjer

    Vi, Jakob og Katinka, søger en tredje arrangør til at indgå i en tæt trio, der skal planlægge og afvikle arrangementet i samarbejde med Medlemsudviklingsudvalget.

    Grundstenene i konceptet er lagt fast, men der er gode muligheder for at få indflydelse på program, praktik, oplægsholdere etc.. Vi glæder os til at høre dine forslag til, hvordan det bliver et spændende, lærerigt og sjovt arrangement.

    Hvem er du?

    Du har erfaring med at lave større arrangementer, eller vil prøve kræfter med det for første gang. Du vil være med til at udvikle RUs medlemsuddannelse- og udvikling. Du kan deltage hele weekenden.

    Lyder det som noget for dig?

    Send en ansøgning til katinka@radikalungdom.dk og jakob@radikalungdom.dk, hvor du fortæller, hvad dine idéer til arrangementet er, og hvorfor netop du skal være med til at arrangere det. Vi vil også gerne høre, hvilken del af arrangementet, du særligt brænder for; de praktiske rammer, det kreative i programlægningen eller noget helt tredje? Vi modtager ansøgninger i mange formater; tekst, video, sang, flip-flop eller hjemmebagt kager. Alle ansøgere får individuel respons.

    Deadline for at ansøge er 25. Oktober kl. 23.59.

  • Hente-mad/Køkkenhold til Hovedbestyrelsesmøde 2

    Skal du være med til at gøre Hovedbestyrelsesmøde 2 til det arrangement med de bedste snacks i år? Kan du køre bil og hente mad? Kan du finde ud af at stille mad frem? Så kan du komme på årets nemmeste køkkenhold!

    Hovedbestyrelsesmøde 2 bliver en kæmpe fest, men denne gang har vi ikke nogen lokalforening som vært, og derfor søger vi 3-4 personer til at være køkkenhold, som kan hjælpe med at få mødet til at kører glat.

    Vi kvitterer med evig taknemmelighed, rigeligt med køkkensnacks og at i gratis kan være med til arrangementet og festen om aftenen.

    Hvad skal jeg gøre?

    Opgaverne er ret simple, da vi som udgangspunkt, kan bestille måltiderne udefra og derfor ikke skal laves særligt meget mad.

  • Der skal måske laves og stilles morgenmad frem lørdag
  • Der skal hentes og stilles frokost frem lørdag
  • Der skal hentes og stilles aftensmad frem lørdag
  • Der skal laves og stilles morgenmad frem søndag
  • Der skal hentes og stilles aftensmad frem søndag

    Opgaverne indebærer derfor primært at hente mad, måske stille nogle boller i en ovn og at indkøbe snacks og morgenmad. Hvis I ønsker at stå for at udvælge og bestille måltiderne vil det også være en fordel, men det er ikke krav for at ansøge at man er frisk på at bestille og udvælge måltider.

    Praktisk info

    Hvornår? Du forventes at være til stede under Hovedbestyrelsesmøde 2, der afholdes den 19. november og Hovedbestyrelseskurset, der afholdes den 20. november i forlængelse af Hovedbestyrelsesmøde 2l.

    Hvor? Begge begivenheder afholdes i København, i DUF´s lokaler på Scherfigsv

    Hvad får du ud af det? Udover HB-formandsskabets evige taknemmelighed, vil i få rigeligt med køkkensnacks (og givetvis også køkken-rosé) og I vil gratis kunne være med til arrangementet og festen om aftenen.

    Er det noget for dig?

    Lyder det som noget for dig så send en mail til HB@radikalungdom.dk senest lørdag d. 22. oktober kl. 12. Her kan du fortælle lidt om, hvorfor du gerne vil hjælpe i køkkenet. Du kan sende det i hvilket som helst tænkeligt format. Vi opfordrer alle til at skrive, men foreningserfaring vil blive vægtet højt. Vi glæder os til at høre fra dig.

    Har du yderligere spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os i HB formandskabet på HB@radikalungdom.dk

  • Bliv arrangør på studietur til Bruxelles!

    Vi søger arrangører til RU’s årlige studietur i Bruxelles den 11. - 15. april

    Hvad går det ud på?

    Arrangørteamet får ansvaret for at planlægge Radikal Ungdoms årlige studietur til Bruxelles. Det er en årelang RU-tradition, som vi naturligvis også holder i hævd denne periode. Studieturen er allerede kalendersat og skal finde sted den 11. - 15. april. Turen skal gerne indeholde både hygge og faglighed.

    Indtil videre er der sat nogle løse aftaler, der gerne skal give jer noget at gå ud fra: Først og fremmest arbejdes der på, at potentielt kunne have fælles tur med Europæisk Ungdom og Venstres Ungdom. Derudover er der blevet sat en aftale op med ingen mindre end vores kære MEP Morten Helveg, der selvfølgelig vil sige hej undervejs.

    Ud over førnævnte får I dog som arrangører MEGET frie rammer til, hvad turen skal indeholde og kredse om. Det international udvalg vil mere end gerne give en hånd med, men det er jer som arrangører, der i sidste ende bestemmer hvordan turen skal se ud - selvfølgelig med al den hjælp og sparring, I får brug for.

    Ud over planlægning af turens indhold skal der laves en plan for turens logistik (hotel, fly mv., transport undervejs på turen) inden for den givne økonomiske ramme (Fastsættes i koordination mellem FU, ISU og jer)

    Det ville også være fint, hvis arrangørerne gør sig lidt tanker om kulturelle elementer på studieturen. Er der museer eller andre seværdigheder, der kunne være spændende for deltagerne at se? Til slut er det også arrangørernes opgave at promovere studieturen på sociale medier, sørge for at foreningen får kendskab til rejsen samt finde turens deltagere.

    Om arrangørrollen

    Det er ikke et arbejde, der kræver en særlig erfaring, men et stort gå-på-mod samt interesse for Bruxelles og særligt EU er en fordel. Desuden forventes det, at alle arrangører også selv deltager på studieturen.

    Arrangørteamet er en selvkørende gruppe, der på egen hånd styrer og fordeler planlægningsarbejdet imellem sig. Har I nogle spørgsmål, inden I søger, så tag mere end gerne fat i mig.

    Når studietursteamet er på plads, vil der være et møde med international FU’er, Silke, der fortæller om studietursbudgettet og tidligere studietursplanlægning samt svarer på spørgsmål om løst og fast.

    Hvor mange søger vi?

    Som udgangspunkt søges 2 personer, men dette kan selvfølgelig justeres. Det er både muligt at ansøge alene eller som team.

    Ansøgningsfrist og praktisk information

    Send os din/jeres motiverede ansøgning på international@radikalungdom.dk senest d. 16. oktober.

    Arrangørteamet forventes selv at deltage i studieturen og skal være fyldt 18 år ved studieturens begyndelse.

    Har du spørgsmål? Tøv ikke med at sende dem til international@radikalungdom.dk

    Politisk Kongres 2023

    Politisk Kongres er Radikal Ungdoms største politiske arrangement og stedet, hvor allerflest ungradikale mødes mellem landsmøderne. Her skal vi diskutere politik på livet løs, lære en helt masse nye mennesker at kende og have det sjovt sammen. Kalenderårets første Politiske Kongres skal finde sted i weekenden d. 29.-30 april 2023. Sådan et arrangement kommer desværre ikke af sig selv. Derfor søger vi nu 2 arrangører, som vil stå for den fedeste politiske weekend.

    Hvorfor blive PK-ansvarlig(e)?

    At arrangere Politisk Kongres er en unik mulighed for at stå i spidsen for et af Radikal Ungdoms største arrangementer. Her får man for alvor fingrene ned i maskineriet og får masser af erfaring med at organisere et større arrangement, hvilket både er lærerigt og sjovt.

    Hvad forventer vi af dig/jer?

    Der er en hel del opgaver knyttet til det at være arrangør, men FU, PoSK og sekretariatet vil under hele processen stå til rådighed ift. hjælp og sparring. Vi forventer, at du

  • Er struktureret anlagt og kan bevare roen i pressede situationer
  • Prioriterer at sætte den nødvendige tid af til planlægningen
  • Løbende holder kontakt med FU, PoSK og sekretariatet
  • Har en masse gå-på-mod og ikke er bange for at bringe nye idéer til bordet
  • Kan lægge og overholde et budget
  • Kan sætte sig ind i de relevante vedtægter angående Politisk Kongres

    Lyder det af meget? Bare rolig! Vi forventer ikke, at du på forhånd har styr på alt, inden du ansøger. Vi forventer dog, at du har gjort dig nogle tanker om de arbejdsopgaver, der er ifm. Politisk Kongres, som bl.a. omfatter:

  • Booke skole og indgå nødvendige aftaler med pedel, brandmyndigheder mv.
  • At lægge og overholde eget budget og drejebog
  • Finde frivillige – f.eks. køkkenhold, dirigenter, stemmetællere, baransvarlig mv. – og bistå dem i deres arbejde.
  • Sørge for design og tryk af stemmesedler og evt. navneskilte
  • Indkøb af mad og evt. leje af service og bil mm.
  • Fastsættelse af program
  • Promovering af Politisk Kongres
  • Løbende kommunikation med FU, PoSK og sekretariatet
  • Generel kommunikation med medlemmerne
  • Efterfølgende evaluering

    Oplysninger vedrørende tidligere budgetter, regnskaber, drejebøger el.lign. kan fås ved henvendelse til generalsekretæren på ru@radikalungdom.dk, som også gerne bistår i arbejdet med din ansøgning og svarer på spørgsmål. Er du i tvivl om opgavens omfang, eller har du andre spørgsmål til rollen som PK-arrangør? Så er du meget velkommen til at kontaktede tidligere PK-arrangører Aksel og Jakob Prins på prins@radikalungdom.dk og aksel.houmann@outlook.dk.

    Lyder det som noget for dig/jer?

    Så tag udfordringen op, og send din ansøgning til katinka@radikalungdom.dk og Jakob@radikalungdom.dk senest torsdag d. 13. oktober kl. 23:59. Din ansøgning skal minimum indeholde følgende:

  • Arrangørernes navne og kontaktoplysninger
  • En motiveret ansøgning, der kan være i alle tænkelige formater, som det maksimalt tager fem til ti minutter at vurdere
  • Et forslag til, hvor I ønsker at afholde Kongressen
  • Et udkast til en drejebog over planlægningsprocessen

    Alle ansøgninger vil blive gennemgået af Forretningsudvalget, og I vil efter FU2, der finder sted d. 21. til 23. oktober, få mere information om den videre proces.

    Vi glæder os helt vildt til at høre fra dig!

  • Landsmøde 2023

    Landsmødet er ubetinget årets største, vigtigste og sjoveste begivenhed i Radikal Ungdom. Det finder sted næste gang d. 11.-13. august 2023, og du kan få æren af at arrangere det. Sådan et stort arrangement kræver selvfølgelig en masse planlægning, og derfor skyder vi arbejdet i gang allerede nu.

    Hvorfor blive landsmødeansvarlig(e)?

    Landsmødet i Radikal Ungdom betyder enormt meget for enormt mange af vores medlemmer – og nu har du chancen for at sætte alle dine gode, kreative og seje idéer i spil og gå over i historien som arrangør af det bedste LM nogensinde.

    Planlægningsarbejdet giver dig desuden også mulighed for at prøve kræfter med at organisere et stort arrangement og udvikle dine personlige kompetencer.

    Hvad forventer vi af dig/jer?

    Hvert år deltager ca. 150 RU’ere, vi har gæster udefra, og der er både vedtægter, personvalg, politikbehandling og fest. Det kræver alt sammen, at en masse logistik går op i en højere enhed. Både planlægningen og afholdelsen byder på masser af spændende udfordringer, og derfor vil både FU og sekretariatet stå til rådighed ift. hjælp og sparring under hele processen naturligvis. Vi forventer af dig, at du:

  • Arbejder struktureret og selvstændigt og er god til at holde overblik
  • Kan afsætte den nødvendige tid til planlægningsarbejdet og afviklingen af arrangementet
  • Deltager i løbende møder med FU og sekretariatet og i øvrigt er god til at holde kontakten
  • Ikke er bange for at tænke ud af boksen, men tværtimod bringer alle dine gode og kreative idéer i spil
  • Kan lægge, læse og overholde et budget
  • Kan sætte dig grundigt ind i foreningens vedtægter om landsmødet og afvikle det retmæssigt

    Vi forventer også, at du på forhånd har tænkt over en plan for arbejdsopgaverne, som bl.a. omfatter:

  • Booke skole og indgå nødvendige aftaler med pedel, brandmyndigheder mv.
  • At lægge og overholde eget budget og drejebog
  • Finde frivillige – f.eks. køkkenhold, gallaansvarlig, baransvarlig mv. – og bistå dem i deres arbejde
  • Sørge for design og tryk af stemmesedler og evt. navneskilte
  • Indkøb af mad og eventuel leje af service og bil mm.
  • Invitation af gæster
  • Fastsættelse af program
  • Promovering af landsmødet
  • Løbende kommunikation med både Forretningsudvalget og sekretariatet
  • Generel kommunikation med medlemmerne
  • Efterfølgende evaluering

    Det er både muligt at søge alene eller sammen med op til 2 andre.

    Forretningsudvalget og sekretariatet vil fortsat være ansvarlige for indkaldelsen til mødet og de opgaver, der jf. vedtægterne tilfalder Forretningsudvalget.

    Er du/I klar på udfordringen, så send en ansøgning til katinka@radikalungdom.dk og Jakob@radikalungdom.dk senest torsdag d. 13. oktober 2022 kl. 23.59.

    Ansøgningen skal som minimum indeholde:

  • Arrangørernes navne og kontaktoplysninger
  • En motiveret ansøgning, der kan være i alle tænkelige formater, som det maksimalt tager fem til ti minutter at vurdere
  • Et forslag til mødets placering (om muligt gerne én skole, som du på forhånd har kontaktet for ledighed og pris for leje den pågældende weekend)
  • Dit udkast til en drejebog over planlægningsprocessen

    Oplysninger vedrørende tidligere landsmødebudgetter, -regnskaber, -drejebøger el.lign. kan fås ved henvendelse til generalsekretæren på ru@radikalungdom.dk, som også gerne bistår i arbejdet med din ansøgning og svarer på spørgsmål. Er du i tvivl om opgavens omfang, eller har du andre spørgsmål til rollen som landsmødearrangør? Så er du meget velkommen til at kontaktede de tidligere landsmødearrangører Magnus Ulf og Jesper de Linde på lm@radikalungdom.dk.

    Alle indsendte ansøgninger vil blive gennemgået af forretningsudvalget, og du/I vil efter FU2, der finder sted d. 21. til 23. oktober, få information om den videre proces.

    Vi glæder os helt vildt til at høre fra dig/jer!

  • Har du et spændende projekt, du vil have i projektbanken?

    Klik her for at læse hvordan