Aktive projekter

Her kan du se projekter, aktiviteter og arrangementer, som vi i øjeblikket søger frivillige, medlemmer og deltagere til.

Arrangører søges til Politisk Kongres 2020/2021

Politisk Kongres er medlemmernes mulighed for at få indflydelse på Radikal Ungdoms politik. Her skal vi diskutere på livet løs, lære en helt masse nye mennesker at kende og have det sjovt sammen. Politisk Kongres finder sted d. 12-14 marts 2021. Sådan et arrangement arrangerer desværre ikke sig selv. Derfor søger vi nu 2 arrangører, som vil stå for vores første Politiske Kongres siden 2018.

Hvorfor blive ansvarlig?

At arrangere Politisk Kongres er en unik mulighed for at stå i spidsen for et af Radikal Ungdoms største arrangementer. Her får man for alvor sine fingrer ned i mulden, og får masser er erfaring med organisering og struktur.

Det er et arrangement der hidtil kun har været afholdt én gang, og man har derfor mulighed for at løfte en kæmpe opgave, som har rigtig stor betydning for mange af Radikal Ungdoms medlemmer. Her får man også reel indflydelse på arrangementets format, og man får mulighed for at sætte sit eget præg.

Hvad forventer vi af dig/jer?

Der er en hel del opgaver knyttet til det at være arrangør. Men det er ikke et problem! FU, PoSK og sekretariatet vil under hele processen stå til rådighed ift. hjælp og sparring. Vi forestiller os, at du/I:

  • Er struktureret anlagt og kan bevare roen i pressede situationer
  • Prioriterer at sætte den nødvendige tid af til planlægningen
  • Løbende holder kontakt med FU og sekretariatet
  • Har en masse gå-på-mod og ikke er bange for at bringe nye idéer til bordet
  • Kan lægge, læse og overholde et budget
  • Kan sætte sig ind i de relevante vedtægter angående Politisk Kongres
  • Kan skabe gode rammer omkring det praktiske, og løbende spare med PoSK om indholdet.
  • Lyder det af meget?
    Bare rolig! Vi forventer ikke at du/I på forhånd har styr på alt inden I ansøger. Vi forventer dog at du/I har gjort her nogle tanker over en plan for de arbejdsopgaver, som er tilknyttet politisk Kongres. Arbejdsopgaverne omfatter bl.a.:

  • Booke skole og indgå nødvendige aftaler med pedel, brandmyndigheder mv.
  • At lægge og overholde et budget
  • Finde frivillige – f.eks. køkkenhold, dirigenter, stemmetællere, baransvarlig mv. – og bistå dem i deres arbejde.
  • Sørge for design og tryk af stemmesedler og evt. navneskilte
  • Indkøb af mad og evt. leje af service og bil mm.
  • Fastsættelse af program
  • Invitation af gæster og åbningstaler
  • Promovering af Politisk Kongres
  • Løbende kommunikation med FU, PoSK og sekretariatet
  • Efterfølgende evaluering
  • Der er både mulighed for at søge alene eller at søge som et hold af to. FU og sekretariatet vil fortsat være ansvarlige for indkaldelse til Politisk Kongres og de opgaver der jf. vedtægterne tilfalder Forretningsudvalget.
    Du kan altid kontakte sekretariatet i forbindelse med din/jeres ansøgning. Sekretariatet står altid klar til at svare på spørgsmål eller lignende. Hvis du/I skulle sidde inde med andre spørgsmål til rollen som arrangør for Politisk Kongres, så er man mere end velkommen til at kontakte det Politiske Forretningsudvalgsmedlem, Jesper de linde, som kan fanges på jesper@radikalungdom.dk

    Lyder det som noget for dig?
    Så tag udfordringen op, og send din/jeres ansøgning til jesper@radikalungdom.dk senest d. 16/10 kl. 23:59. Din/jeres ansøgning skal minimum indeholde følgende:

  • Arrangørernes navne og kontaktoplysninger
  • En motiveret ansøgning
  • Et forslag til skolens placering
  • Dit/jeres udkast til en drejebog over planlægningsprocessen
  • Alle ansøgninger vil blive gennemgået af Forretningsudvalget, og I vil efter FU2 få mere information om den videre proces.

    VI GLÆDER OS TIL AT HØRE FRA NETOP DIG/JER!

    Søges: Arrangører til LM21

    Landsmødet er årets største, vildeste og sjoveste begivenhed i Radikal Ungdom. Næste gang, det finder sted, er d. 13.-15. august 2021, men sådan et stort arrangement kræver selvfølgelig en god del planlægning og derfor skyder vi arbejdet i gang allerede nu.

    Landsmødet sendes i udbud – og du/I kan blive den superseje arrangør, som står bag et legendarisk landsmøde.


    Hvorfor blive landsmødeansvarlig(e)?

    Landsmødet i Radikal Ungdom betyder enormt meget for enormt mange af vores medlemmer – og nu har du/I chancen for at sætte alle jeres gode, kreative og seje idéer i spil og gå over i historien som arrangør af det bedste LM nogensinde.

    Planlægningsarbejdet giver dig desuden mulighed for at prøve kræfter med organiseringen af et stort arrangement og du vil få rig lejlighed til at udvikle dine personlige kompetencer.


    Hvad forventer vi af dig/jer?

    Planlægningen og afholdelsen byder på masser af spændende udfordringer, og det kræver alt sammen, at en masse logistik går op i en højere enhed. Både FU og sekretariatet vil under hele processen naturligvis stå til rådighed ift. hjælp og sparring, men vi forventer af dig/jer at du/I:


    • Arbejder struktureret og selvstændigt og er god til at holde overblik
    • Kan afsætte den nødvendige tid til planlægningsarbejdet
    • Deltager i løbende møder med FU og sekretariatet og i øvrigt er god til at holde kontakten
    • Ikke er bange for at tænke ud af boksen, men tværtimod bringer alle dine/jeres gode og kreative idéer i spil
    • Kan lægge, læse og overholde et budget
    • Kan sætte dig grundigt ind i foreningens vedtægter om landsmødet

    I skal naturligvis ikke have styr på alt inden I ansøger, men vi forventer, at du/I på forhånd har tænkt over en plan for arbejdsopgaverne, som bl.a. omfatter:

    • Booke skole og indgå nødvendige aftaler med pedel, brandmyndigheder mv.
    • At lægge og overholde et budget
    • Finde frivillige – f.eks. køkkenhold, gallaansvarlig, baransvarlig mv. – og bistå dem i deres arbejde
    • Sørge for design og tryk af stemmesedler og evt. navneskilte
    • Indkøb af mad og evt. leje af service og bil mm.
    • Invitation af gæster
    • Fastsættelse af program
    • Promovering af landsmødet
    • Løbende kommunikation med både Forretningsudvalget og sekretariatet
    • Generel kommunikation med medlemmerne
    • Efterfølgende evaluering




    Det er både muligt at søge alene eller sammen med op til 2 andre.

    Forretningsudvalget og sekretariatet vil fortsat være ansvarlige for indkaldelse og de opgaver der jf. vedtægterne tilfalder Forretningsudvalget.

    Oplysninger vedrørende tidligere landsmødebudgetter, -regnskaber, -drejebøger el. lign. kan fås ved henvendelse til generalsekretæren på ru@radikalungdom.dk, som også gerne bistår i arbejdet med din ansøgning og svarer på spørgsmål. Er du i tvivl om opgavens omfang, eller har du andre spørgsmål til rollen som landsmødearrangør? Så er du meget velkommen til at kontakte sidste års arrangører, Jakob og Katinka, på lm@radikalungdom.dk.


    Interesseret?

    Er du/I klar på udfordringen, så send dit ”tilbud” til caroline@radikalungdom.dk senest d. 16. oktober 2020 kl. 23.59. Tilbuddet skal som minimum indeholde:

    • Arrangørernes navne og kontaktoplysninger
    • En motiveret ansøgning
    • Et forslag til skolens placering (gerne en skole som du/I på forhånd ha kontaktet for ledighed og pris for leje den pågældende weekend)
    • Dit/jeres udkast til en drejebog over planlægningsprocesser



    Alle afleverede ansøgninger vil blive gennemgået af forretningsudvalget, og I vil efter FU2 få mere information om den videre proces.

    Vi glæder os helt vildt til at høre fra dig!

    Generationsskifte i Ukraineprojektgruppen

    Vil du være med til at lave politisk arbejde med andre unge i en spændende og skrøbelig politisk kontekst? Og vil du være med til at sætte dit helt eget præg på projektet, og udfolde dine idéer til hvad der skal ske nu? Så se med her!

    OM PROJEKTET

    I Ukraineprojektgruppen har vi siden 2017/18 haft et samarbejde mellem VU, RU og Liberal Democratic League of Ukraine (LDLU). LDLU er en NGO, som deler mange af de samme værdier som RU, og også sidder med i både LYMEC og IFLRY. Sammen har vi arrangeret en stor konference i Kyiv om ytringsfrihed, demokrati, ungeinvolvering og rettigheder for minoriteter (pilotprojekt i DUF-termer.



    Nu står vi over for et generationsskifte i projektgruppen, med mulighed for at bygge videre på et stærkt samarbejde. Vi har en bevilling liggende hos DUF til en netværksaktivitet, hvor den ukrainske del af projektgruppen kommer til Danmark, og vi både skal arbejde på hvordan vi er projektgruppe sammen, men også udvikle idéerne for vores fremtidige projekt. Det er derfor et helt ideelt tidpunkt at komme med!

    HVAD KRÆVER DET?
    For at være med skal du:

  • Først og fremmest synes at internationalt arbejde er fedt, og være interesseret i at lære mere om Ukraine
  • Du skal kunne lide at møde nye mennesker og lære dem at kende
  • Du skal være god til at kommunikere (både på dansk og engelsk), svare på beskeder og trække din del af læsset med diverse opgaver
  • Du vil komme til at bruge mellem 0 og 10 timer om ugen på det, alt efter hvilke opgaver der skal løses, og hvilket skridt vi står overfor med projektet.


  • Du får:

  • Gode samarbejdsevner
  • Masser af viden om Ukraine
  • Fede oplevelser
  • Erfaring med projektkoordinering
  • Erfaring med fundraising


  • HVORDAN SØGER JEG?

    Jeg søger 3-4 nye medlemmer og 1 tovholder, så prik gerne til din gode ven og søg sammen! På nuværende tidspunkt er jeg, Olivia, eneste medlem fra RU, og planen er at I som ny projektgruppe overtager helt efter netværksaktiviteten. Det bliver derfor meget jeres projekt (sammen med holdet fra VU), men jeg er der til at hjælpe jer godt videre.

    For at være den nye tovholder skal du have et godt overblik og være god på mailen, men ellers kører vi flad struktur.

    For at komme i betragtning skal du sende en mail til olivia.lyhne@gmail.com inden den 25. september, og så vender jeg tilbage hurtigt derefter. Har du spørgsmål er du meget velkommen til at sende dem til samme mail. Jeg glæder mig til at høre fra jer!

    Har du et spændende projekt, du vil have i projektbanken?

    Klik her for at læse hvordan